در پایان مطلب این است بهروز افخمی نوشته بودم مهم ترین کار او این است که شوکران را ساخته است. خودش هم در مصاحبه ای گفته است که بعید می داند بتواند دوباره فیلمی مثل این بسازد. امّا چرا شوکران فیلم فوق العاده ای است. نقدی را که در زمان نمایش فیلم در مجله گزارش فیلم نوشته بودم در این جا نقل می کنم.
ملودرامِ نوآر
شوكران حادثهای در سینمای ایران است. میتوان امیدوار بود كه افخمی بعد از جهان پهلوان تختی به سبك سینمای خاص خود كه در تازه و خودویژه است دست یافته و این همان چیزی است كه سینمای ما این روزها به آن نیاز دارد، چرا كه این سینما به جایی رسیده كه یا در قالب سینمای جشنوارهپسند خود را تكرار میكند و یا در جذب شتابزده مسائل سیاسی-اجتماعی روز به سطحینگری در مضمون و شلختگی در تكنیك و فرم در میغلطد. اگر شوكران را جزو فیلمهای جشنواره هجدهم بگیریم، مسلماً بهترین فیلم جشنواره و تنها فیلمی میبود كه راهی نو در پیش گرفته و در این راه كاملاً موفق شده است. اما تازگی و قوّت شوكران در چیست؟
