سالی دو سال نو؟
دوستی تلفن زد با پیشنهاد ساخت فیلم مستندی درباره نوروز در میان ارامنه ایران به عنوان قسمتی از مجموعهای درباره عید سال نو. وقتی به او گفتم که ارامنه نوروز را جشن نمیگیرند تعجب کرد. به او گفتم که هنگام تحویل سال نو در خانه ارمنیهای ایران خبری نیست. گفت: یعنی نه سفره هفت سینی؟ نه سبزی سبز کردنی؟ نه دید و بازدیدی؟ گفتم همین طور است و البته این امر یک دلیل منطقی خیلی محکمی دارد. ارمنیها سال نوِ مسیحی را در اول ژانویه (یازدهم دی) جشن میگیرند و حق بدهید که در یک سال نمیشود دو بار دیگر سال نو داشت. هم منطقی نیست و هم اگر شدنی باشد، به ضرر آدم است. این طوری آدم هر سال به اندازه دو سال پیر میشود.
یکی از دردسرهای چندفرهنگی بودن این است که شما خیلی از مناسبتها را باید دو بار جشن بگیرید. دو روز زن، دو روز مادر، دو چهارشنبه سوری (ارامنه عیدی دارند به نام دِرِندِز، که در آن آتش روشن میکنند و از روی آن میپرند، عین چهارشنبهسوری). و این موضوع اگر در هر مورد دیگری شدنی باشد، در مورد نو کردن سال ممکن نیست. کاملاً معقول و منطقی است که اگر شما نیمهشب ده دی به یازده دی را به عنوان سال نو جشن میگیرید، دیگر اول فروردین را به این عنوان جشن نگیرید. امّا از سوی دیگر، جشنها فضاهای آیینی شادمانی هستند که خواه ناخواه راه خود را به میان همه خانوادهها باز میکنند. مگر میشود در ایران زندگی کنی و در و پنجره را ببندی و نگذاری (یا اصلاً بخواهی که نگذاری) که نوروز وارد خانهات شود. نه، نمیشود از کنار بهار و نوروز بیاعتنا گذشت.
| عید در دامان طبیعت. این عکس را پیروز کلانتری گرفته است، در سفری که با خانواده اش به ایلام داشتیم. |
یکی از دردسرهای چندفرهنگی بودن این است که شما خیلی از مناسبتها را باید دو بار جشن بگیرید. دو روز زن، دو روز مادر، دو چهارشنبه سوری (ارامنه عیدی دارند به نام دِرِندِز، که در آن آتش روشن میکنند و از روی آن میپرند، عین چهارشنبهسوری). و این موضوع اگر در هر مورد دیگری شدنی باشد، در مورد نو کردن سال ممکن نیست. کاملاً معقول و منطقی است که اگر شما نیمهشب ده دی به یازده دی را به عنوان سال نو جشن میگیرید، دیگر اول فروردین را به این عنوان جشن نگیرید. امّا از سوی دیگر، جشنها فضاهای آیینی شادمانی هستند که خواه ناخواه راه خود را به میان همه خانوادهها باز میکنند. مگر میشود در ایران زندگی کنی و در و پنجره را ببندی و نگذاری (یا اصلاً بخواهی که نگذاری) که نوروز وارد خانهات شود. نه، نمیشود از کنار بهار و نوروز بیاعتنا گذشت.