دی ۰۲، ۱۳۸۹

اگر دوست ارمنی دارید، کریسمس را به او تبریک نگویید!

اگر دوست ارمنی دارید، یادتان باشد، روز 25 دسامبر، یعنی روزی که همه رادیوها و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها از کریسمس می‌گویند و می‌نویسند و عید میلاد حضرت مسیح را به هموطنان مسیحی تبریک می‌گویند، به او زنگ نزنید و کریسمس را به او تبریک نگویید؛ چون روز 25 دسامبر در خانه ارمنی‌ها هیچ خبری از عید نیست. کریسمسِ ارمنی‌ها روز 6 ژانویه است که احتمالاً هیچ‌کس به خانه‌شان زنگ نمی‌زند و آن را تبریک نمی‌گوید! دلیل این تفاوت، داستان‌های دور و درازی دارد که من چندان احاطه‌ای بر جزئیات آن ندارم، اما خلاصه‌اش این است که این تفاوت هم چیزی است مثل اختلاف شیعه و سنی بر سر تاریخ تولد پیغمبر اسلام. بیش‌تر مسیحیان دنیا، از جمله کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح 25 دسامبر است. کلیسای ارمنی، که کلیسای مستقلی است و به هیچ یک از فرقه‌های بالا تعلق ندارد، مانند تعدادی دیگر از فرقه‌های مسیحی، معتقد است تاریخ تولد ایشان 6 ژانویه است. بنابراین ما به جای این که کریسمس را 5 روز پیش از سال نو جشن بگیریم، 5 روز بعد از آن جشن می‌گیریم.
زمانی بود که وقتی یکی از دوستان، روز 25 دسامبر یعنی روزی که همه رسانه‌های جهانی در بوق کریسمس می‌دمیدند، به یاد دوست ارمنی‌اش می‌افتاد و به من زنگ می‌زد، من با حوصله تمام همه این ها را که الان گفتم برایش توضیح می‌دادم. اما سال بعد دوباره 25 دسامبر زنگ تلفن به صدا در می‌آمد و همان دوست دوباره تبریک می‌گفت و وقتی دوباره توضیحاتم را تکرار می‌کردم، می‌گفت: «اِ...»! اما حالا دیگر این عادت را کنار گذاشته‌ام و فقط مؤدبانه تشکر می‌کنم. حقیقتش هم نفس تبریک گفتن و به یاد آوردن دوست مهم و نشانه حسن نیت است و زمانش اهمیت چندانی ندارد.
تبصره: همه این حرف‌ها فقط درباره ارمنی‌ها صدق می‌کند. اگر دوست‌تان آسوری است، با خیال راحت می‌توانید همان 25 دسامبر به او زنگ بزنید و کریسمس را تبریک بگویید؛ چون آسوری‌های ایران کاتولیک هستند و کریسمس‌شان را با باقی دنیا جشن می‌گیرند. شما را به خدا نپرسید «اگر دوست‌مان مسیحی بود، چی؟» آسوری‌ها و ارمنی‌ها هر دو مسیحی‌اند. ارمنی و آسوری، به زبان و هویت‌ قومی آن‌ها اشاره دارد. حالا لابد می‌گویید «فرق ارمنی و آسوری چیست؟» همان که گفتم، این ها دو گروه قومی هستند که هر دو مسیحی‌اند. مثل ایرانی و عرب و که هر دو مسلمان‌اند.
تا این‌جا فهمیدیم که کریسمس جشن تولد حضرت مسیح است. پس «سال نو» چیست؟



راستش من هم دقیقاً نمی‌دانم که مناسبت تعیین اول ماه ژانویه به عنوان آغاز سال نو چیست! گویا عیدِ گردش سال چیزی است که از سنت‌های پیش از مسیحیت می‌آید. اما گیج‌کننده این است که مبدأ تاریخ‌نگاری میلادی، سال تولد مسیح است. فکر می‌کنم بهتر است ادامه ندهم. همان که گفتم؛ در روز 25 دسامبر، کریسمس را به دوستان ارمنی‌تان تبریک نگویید. اما این هم زیاد درست نیست. دوست ارمنی‌تان ممکن است کاتولیک باشد. ارمنی‌های کاتولیک که در ایران کلیسای مخصوص خودشان را دارند، کریسمس‌شان همان 25 دسامبر است. چیزهای دیگری هم هست، اما می‌ترسم اگر ادامه دهم دیگر به طور کلی از خیر تبریک گفتن کریسمس بگذرید!

اما حالا برویم سر جشن و مراسم و...
اول: بوقلمون. حتماً شما هم فکر می‌کنید ارمنی‌ها شب کریسمس بوقلمون می‌خورند. ما که تا حالا نخورده‌ایم! من در عمرم یکی‌- دو بار بوقلمون خورده‌ام که آن هم خانه یکی از دوستان شمالی‌ام بوده است. جالب این که ارمنی‌های ایران در شب کریسمس خودشان (یعنی 6 ژانویه) غالباً برنج و کوکو سبزی و ماهی می‌خورند و ما از بچگی فکر می‌کردیم این از سنت‌های کریسمس است؛ تا این که مرزهای ارمنستان باز شد و فهمیدیم اهالی آن‌جا چیزی به اسم کوکو سبزی ندارند و این رسم ارمنی‌های ایران است و کوکو سبزی یک غذای ایرانی است!
آدم‌ها دو دسته‌اند: آن ها که جشن گرفتن کریسمس را دوست دارند، و آن‌ها که دوست ندارند. اولی‌ها همان‌هایی هستند که جشن گرفتن نوروز و رفتن به عروسی و جشن تولد و کلاً مهمانی دادن و مهمانی رفتن را دوست دارند و دومی‌ها آن‌هایی که با این چیزها میانه خوشی ندارند. در زمان کودکی، در خانواده ما، مادرم و عموم از دسته اول بودند. سالی که مادر بزرگ یکی- ‌دو ماه قبل از عید سال نو مرده بود، ما قاعدتاً نباید درخت کاج تزئین می‌کردیم. اما علاقه عمو به درخت کاج آن قدر بود که درخت کوچکی را در زیرزمین خانه (که انباری و محل خرت‌وپرت‌های به‌دردنخور بود) درست کرده بود و خودش و مادرم روزی چند بار به زیرزمین سر می‌کشیدند و درخت تزئین شده را تماشا می‌کردند.
در خانواده چهارنفری کوچک ما (که در بین آن‌ها جنس مذکر اکثریت غالب دارد) از دسته اول، خانمم را داریم که همچنان پرچم درخت کاج و تزئین در و دیوار و هدیه گذاشتن زیر درخت کاج را برافراشته نگاه داشته است. البته خرید کاج که باید با ماشین به خانه حمل شود، به عنوان وظیفه همچنان بر دوش من است و با غرغر انجام می‌گیرد. راستش را بخواهید از مراسم عید، خرید درخت کاج و آوردنش به خانه را دوست دارم، آن هم به خاطر عطری که درخت کاج دارد و وقتی به داخل آپارتمان می‌آید، تا چند روز بوی خوش آن در خانه استشمام می‌شود. ناگفته نماند که خرید درخت کاج اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ مخصوصا پیدا کردن درختی که راست بایستد و در ضمن هنوز سبز باشد. غالباً وقتی درخت را با وسواس زیاد انتخاب می‌کنی و سر قیمتش با فروشنده چانه می‌زنی و به خانه می‌آوری، روی پایه که سوارش می‌کنی، می‌بینی کج است. بعد باید با لطایف‌الحیل، با گذاشتن مقوای تا شده زیر پایه، آن را تراز کنی. در این زمینه جوک بامزه‌ای هم هست؛ منتها برای این که این جوک را بفهمید، باید نکته‌ای را درباره زبان ارمنی بدانید: در ارمنی صدای «اَ» (صدای فتحه در زبان فارسی) نداریم و ارمنی‌های نسل پدرم برای ادای کلماتی که در آن‌ها این صدا به کار می‌رفت، مشکل داشتند. مثلاً به «سَر» می‌گفتند «سار». اما جوک: روزی زن و مردی برای خرید درخت کاج می‌روند. آن‌ها درختی را انتخاب می‌کنند و از فروشنده می‌خواهند درخت را راست نگاه دارد. بعد خودشان چند قدم عقب می‌روند و از دور درخت را برانداز می‌کنند. کاملاً مشخص است که درخت کج است. زن و مرد هر دو با هم می‌گویند: «این که کاجه!» و فروشنده با تعجب جواب می‌دهد: «خُب معلومه که کاجه. می‌خواستید سرو باشه؟!».
اما درخت کاج، علاوه بر سختی‌های انتخاب و خریدش، دو مشکل دیگر هم دارد: یکی آسیبی است که بریدن این همه درخت به طبیعت و محیط زیست می‌زند. چند سال است صحبت این است که بریدن درخت کاج و فروش آن را در روزهای کریسمس ممنوع کنند، اما نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کنند، چون تا موقعی که درخت کاج طبیعی را کنار دیوارهای محله‌های ارمنی‌نشین به معرض فروش بگذارند، بعید می‌دانم ما به جای آن، کاج مصنوعی را انتخاب کنیم. این کاج‌های مصنوعی که خیلی هم گران‌اند، عطر خوش درخت طبیعی را ندارند. هرچند برپا کردن‌شان ساده‌تر است و همه‌شان راست‌ می‌ایستند. راجع به تزئین درخت کاج هم نکته‌هایی وجود دارد که فعلاً ازشان می‌گذرم و می‌گذارم برای یادداشت‌ سال بعد.
روزهای کریسمس و ژانویه باید برف بیاید. اصلاً کریسمس بدون برف بی‌معنی‌ست. البته طبیعت هر سال وفا نمی‌کند، اما در بسیاری از سال‌ها هم درست روز کریسمس برف می‌بارد و آمدن «بابانوئل» را از راه‌های برف‌گرفته آسمان با ارابه پر از هدیه و اسباب‌بازی را برای بچه‌ها توجیه می‌کند. برف و کریسمس به قول روزنامه‌نویس‌ها «چنان ارتباط تنگاتنگی» با هم دارند که مشکل داستانی یا خاطره‌ای راجع به کریسمس بخوانید که در آن برف نبارد یا زمین پوشیده از برف نباشد. راستش خودم هم پانزده‌- شانزده سالم که بود، داستان خیلی‌خیلی کوتاهی نوشتم درباره کریسمس که در آن برف می‌آمد. چون داستان خیلی کوتاه است آن را نقل می‌کنم و این نوشته را به همین جا ختم می‌کنم. هرچند درباره گذشتن بابانوئل از لوله بخاری و هدیه‌هایی که زیر درخت کاج می‌گذارد هم نکته‌هایی هست که می‌گذارم برای سال آینده همراه جزئیات تزئین درخت. اما آن داستان، تا آن‌جا که حافظه‌ام یاری می‌کند:
درخت کاج گوشه اتاق داخل سطل قرمزی که در آن خاک ریخته‌اند، جا گرفته است. مادر روی صندلی کنار درخت ایستاده و زنگ طلایی کوچکی را به یکی از شاخه‌های بالایی آن آویزان می‌کند. بیرون، پشت پنجره، برف می‌بارد. سوریک کوچولو، جلوی پنجره ایستاده و به دانه‌های برف که آرام بر زمین و بر شاخه‌های لخت درختان می‌نشینند، نگاه می‌کند. سوریک کوچولو توی فکر است. مدتی همچنان خیره به برف‌ها نگاه می‌کند و بعد بر می‌گردد و از مادرش که حالا دارد شمع پلاستیکی قرمزی را از شاخه دیگری می‌آویزد، می‌پرسد: «مامان، چرا درخت کاج را تزئین می‌کنیم؟»
مادرش جواب می‌دهد: «نمی‌دونی عزیزم؟ برای این که آمدن سال نو را جشن بگیریم».
سوریک می‌پرسد: «مامان، چرا برای رفتن سال کهنه عزاداری نمی‌کنیم؟».

۸۵ نظر:

  1. سلام
    یادداشتی خواندنی بود؛لطیف و در عین حال برای امثال بنده آموزنده.
    گرچه چند روزی تا کریسمس ارامنه (6 ژانویه) زمان مانده است اجازه میخواهم پیشاپیش این مناسبت خجسته را به شما و خانواده محترمتان و سایر هموطنان ارمنی تبریک عرض نمایم.
    سال و سالهایی خوش برایتان آرزومندم.
    سعید صفایی

    پاسخحذف
  2. آقای صافاریان عزیز من آشوری هستم و آشوری های ایران همه کاتولیک نیستند . بلکه پروتستان و ارتدکس های زیادی هم آشوری ها دارند. از مطلب زیبایتان لذت بردم وممنونم. این مطلب را برای روشن شدن اذهان- به قول امروزی ها- گفتم. کریسمس تان در هر تاریخی که هست مبارک

    پاسخحذف
  3. خدا وكيلي مطلب خوب و آموزنده اي بود ممنون. در ضمن سال نوي شما هم پيشاپيش مبارك.

    پاسخحذف
  4. سلام به عنوان یک هموطن مسلمان ، به شما و تمامی مسیحیان ایران زمین و سراسر جهان ، این روزهای قشنگ و این سال جدید را پس و پیش ( همانطور که خودتان نوشنتید ) تبریک میگوییم و آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی ادیان دیگر، میکنیم .
    ماهان

    پاسخحذف
  5. آقا خیلی جالب و صمیمی نوشتین. لذت بردم. من دوست مسیحی (از هر فرقه یا قومی) ندارم ولی خوب ایشالله که سال بهتری نسبت به همه‌ی سالهای قبلشون پیش رو داشته باشن.

    پاسخحذف
  6. آقای صافاریان عزیز
    مطلب شما آگاهی دهنده بود و عنوانش به کلی گمراه کننده! در ارومیه بخش اعظم آسوریها کاتولیک هستند، ارامنه نیز کاتولیک و پروتستان دارند. بخش مربوط به کلیسای شرق آشور گمان نکنم 25 دسامبر را جشن بگیرد.
    استحضار دارید که در ایران به مسیحی می گویند ارمنی حتی اگر طرف آشوری و یا حتی فرانسوی باشد!. همانطور که ارمنی ها به مسلمان می گویند ترک. بنابراین نباید انتظار داشت مردم ایران از فرق ماشاالله متفاوت ارمنی و آشوری که به نظر می رسد دوری آنها از کلیسای منحصر بفردشان دستاورد مسیونرهای کاتولیک و پروتستان است، سر در بیاورند. نیت تبریک هم که مشخص است پس کاش فقط آگاهی می دادید و تیتر چنین گیج کننده ای نمی زدید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. محمد عزیز: من فکر می‌کنم نوشته‌ی آقای صافاریان بارقه‌هایی از طنز در خود دارد و
      گیج‌کننده‌گی‌اش هم به خاطر فرقه در فرقه بودن‌شان است. آقای صافاریان به نکته‌های بامزه‌ای اشاره کرده‌اند که نشان از ذوق ادبی و روحیه‌ی طناز ایشان دارد. در مورد تهیه‌ی درخت، زمانی به خاطر یک فامیل اسپانیایی که کریسمس را نتوانست به وطن‌اش برگردد خواستیم درخت تژئین کنیم رفتیم و یک کاج مطبق با گل‌دان گرفتیم (یعنی امانت گرفتیم!) خیلی هم عالی شده بود. بریدن این همه درخت رسم بسیار نامناسبی است.

      حذف
  7. سلام ... چون ادیانی که ما هم اکنون در جهان داریم همه ساخته و پرداخته ی توهمات بشرند و یا ساخته ذهنهای خلاقی هستند که کمر به اسارت کشیدن نوع بشر بسته اند، کاملا طبیعیست که ادیان روایات گوناگونی دارند که منجر به تولید فرقه ها و مذاهب گوناگون میشود ... نزدیکترین نمونه رسوم گوناگون و نوظهور در عزاداری عاشوراست ... سوء استفاده از حافظه کوتاه تاریخی مردم باعث شده که ادیانی دروغین در باورهای عوام جا باز کند و عاملی برای سردمداران و رهبران دینی شود که بر مردم حکومت کنند. بدبختانه تلاشهای تاریخی روشنگران برای آزادی مردم از بار دین تاکنون به خونریزیهای شدید منجر شده و این امر همیشه بیانگر این بوده که ادیان همیشه خونخوار بوده و بقای خود را در نادانی جامعه و سرکوب دانایان و علما میدانند! دین همیشه اولین ابزار بردگی بشر بوده است. کریسمس 25 دسامبر بر همه ارامنه مبارکباد و به امید روزی که معابد و مساجد و کلیساها و خانقاهها روزی تبدیل به موزه های عبرت شوند.

    پاسخحذف
  8. لذت بردم از بیان زیباتون.
    همیشه شاد همیشه پیروز باشید

    پاسخحذف
  9. kheyli garm o samimi. Ba tashakor va tabrike pishapish. Reza az Gotenborg Sueed

    پاسخحذف
  10. سلام دوست عزیز ایرانی من.قلم لطیفت رو بسیار می پسندم.و اجازه می خوام سال نوی میلادی رو در هر تاریخی که باشد,پیشاپیش تبریک عرض کنم.به قول بزرگی:این مهم نیست که بازار چه وضعی دارد/آن مهم است ,از آنجا چه متاعی بخریم.

    پاسخحذف
  11. تا اونجایی که من از تاریخ باستان اطلاع دارم تاریخ 25 دسامبر بعد از اینکه مسیحیت به روم باستان رسید به وجود آمد در تاریخ 25 دسامبر که تقریبا همزان با همان شب یلدای ایرانیان است بنا به رسمی قدیمی که برگرفته از آئیین میترائیسم بوده در روم باستان هم جشن می گرفته اند. بعد از ورود مسیحیت به روم تصمیم بر این میشود که میلاد مسیح را همزمان با همون جشن قبلی که مردم عادت داشتند برگزتر کنند. ولی از لحاظ تاریخی اعتقاد ارمنی ها به تاریخ صحیح میلاد مسیح نزدیکتره

    پاسخحذف
  12. وحید
    ابتدا شما که خودتان ارمنی هستید یادتان رفته که نام فرقه دینی ارامنه " گریگوری " می باشد و فقط اشاره کردید که پروتستان ، کاتولیک و ارتدوکس نیستند.
    در ادامه درباره عدم تطابق آغاز سال نو مسیحی با کریسمس، دلیلش کپی کردن از روی تقویم ایرانی و در ادامه تسلط نداشتن به نحوه صحیح گاه شماری است.

    چنان که اکتبر که " هشتم " معنا می دهدو معادل آبان ماه هشتمین برج تقویم ایرنی است دهمین برج از تقویم میلادی می باشد وهمچنین است برای نوامبر و دسامبر که به معنای نهم و دهم و مطابق آذر و دی ، نهمین و دهمین ماه های تقویم ایرانی هستند.

    از اینجا می توان پی برد که کریسمس نیز الگو برداری از جشن یلدا بوده،چون تاریخ به دنیا آمدن مسیح ( در صورتی که فرض تولد چنین فردی را قبول داشته باشیم) در هاله ای از ابهام فرو رفته.

    پاسخحذف
  13. نوشته بسیار زیبا و روانی بود و تیتر جذابی برای آن انتخاب شده بود البته چون من دوستان ارمنی زیادی داشتم و دارم این مطلب را می دانستم ولی همیشه روز کریسمس را تبریک می گویم و اضافه می کنم این به عوض 6 ژانویه چون در باره 6 ژانویه به اندازه کافی تبلیغ نمی شود ما مسلمونا یادمون می ره که تبریک بگیم حالا شما ارمنی ها یا یه کم به تبلیغتان اضافه کنید تا ما یادمان بیاید و یا تبریک تولد حضرت عیسی را پیشاپیش از ما قبول کنید
    به هر حال از این موقعیت استفاده می کنم و کریسمس را به همه مسیحیان کشورمان و پیشاپیش به تمام ارمنی های عازیز تبریک عرض می کنم

    پاسخحذف
  14. البته در همه جای دنیا نیز 25 دسامبر براشون کریسمس نیست...مثلا در سوئد و نروژ و چند کشور دیگه، 24 دسامبر رو جشن می گیرند چون معتقد هستند که باید شب تولد مسیح رو جشن گرفت نه روزشو...
    حالا جالب اینجاس که سوئدیا میگن gud jul به جای کریستمس مبارک و این جشن گرفتن jul قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته...
    رامین از سوئد

    پاسخحذف
  15. در مورد تاریخ شاید قبلا که اول ژانویه با اول زمستان منطبق بود شش ژانویه میلاد مسیح بوده و الان که اومده روز 11م زمستان شده 25 دسامبر.

    پاسخحذف
  16. 25th. of December is NOT Jesus's birthday! according to Bible when the Angels appeared upon the shepherds give them the news of his birth it says that they were in the bush with their sheep at night!!!!which means it must not have been WINTER!!?? because in winter the shepherds do not keep their sheep out at night because of the cold and hungry WOLVES!!! only from SPRING to the end of SUMMER they stay out 24hrs a day & every day, so WHAT the HELL they were in the bush at NIGHT!!?? Goldman2010,,, YALDA is as you said,, been COPIED by christians!!

    پاسخحذف
  17. سلام
    مثل همیشه مطلب جالب و بجایی بود.
    با اجازه شما در پرتال خبری ارامنه ایران منتشر کردیم با لینک به این صفحه.
    روبیک

    پاسخحذف
  18. سلام بسیار اموزنده بود.در مورد تاریخ ارامنه ایران که از چه زمانی به ایران امده اند و سیر تحولات سیاسی و اجتماعی انها در این دوران رفرنس معتبری به زبان فارسی هست؟من در موزه کلیسای وانگ فرمانی از شاه طهماسب دیدم که انها را از مالیات معاف کرده بودوایا تاریخ ارامنه ایران از همان جا شروع می شود یا قبل از ان؟به هر حال پیشاپیش فرارسیدن سال نو بر شما و همه هموطنان مسیحی از هر فرقه وگروهی مبارک باد. علیرضا

    پاسخحذف
  19. سپاسگزارم از اطلاعات مفید و لطیف شما دوست عزیز.

    پاسخحذف
  20. kheyli khoobe ke in matlabo neveshtid man kheyli az doostanam hamin matlabo azam miporsam mamnoon azatoon

    پاسخحذف
  21. Sepas az matlabe sade va amoozandatoon, jalebe ke salha iran boodam amma hichi az zendegie Aramane nemidunestam. Bemanda ke be nazaram aramane chon mosalmoon nistan to iran pishe mardom azizan! lotfan bishtar dar morede aramane benevisin ba titri tahrik konande mesle hamin ke amsale man az balatarin be webpage shoma rahnamyi beshan. pirooz va shad dar sale no masihi

    پاسخحذف
  22. استاد، گفتم من هم یک کمکی کرده باشم. قضیه کریسمس ارمنی ها در 6 ژانویه خیلی اصیلتر از کریسمس کاتولیک هاست در 25 دسامبر. اصلش، که قرن ها توسط کلیسای شرق (نسطوری، يعقوبی، و ارمنی) جشن گرفته می شده، و حتی غربی ها (يونانی ها و کاتولیک ها) هم ازش پیروی می کردند (یونانی ها هنوز هم می کنند) همون 6 ژانویه است. کاتولیک ها حدود قرن پنجم، وقتی می بینند جشن تولد میترا (که در رم بسیار محبوب بوده) رو مردم 25 دسامبر جشن می گیرند، کلک مرغابی می زنند و تاریخ رو می برند 10-12 روز عقب. ارمنی ها هم البته چندبار از موقعی که گریگوری کریسمس رو آورد (که اولش 8 ژانویه بود) عوض کردند، اما از انجمن خالسدون 2 به بعد، همه 6 ژانویه جشن گرفتند.

    آشوری های بیچاره هم همه کاتولیک نیستند بابا... آشوری نسطوری و یعقوبی هم دارم، که می شند کلدانی البته.

    درخت کاج هم جالبه که شاهکاره آلمانی هاست و مارتین لوتر. ماها درخت سرو می گذاشتیم که توی آلمان گیر نمی یومد. حالا ببین دوباره از آلمانی ها قرض کردیم و کاج می ذاریم. اگر سرو بود، هیچوقت «کاج» نمی شد...

    پاسخحذف
  23. از بیان زیبا و روان شما لذت بردم. تبریک پیشاپیش من را هم بپذیرید. آغاز خوبی داشته باشید.

    پاسخحذف
  24. سلام من مسلمان هستم و هیچ دوست مسیحی هم ندارم ولی امیدوارم بعنوان اولین دوست مسیحی که پیدا کردم عید رو به شما تبریک بگم و آزروی سال بسیار پر برکت برای شما و خانواده محترمتان را داشته باشم . عیدتان مبارک بهرام از فارس .bahram.s53@gmail.com

    پاسخحذف
  25. باهمه اوصاف :
    Շնորհավոր Ամանոր և Սուրբ Ծնունդ
    ودر سالی به شیرینی "نابات" خوش باشید ...

    پاسخحذف
  26. as an armenian guy who live in iran, i enjoyed reading. very useful info that i didnt know few of them!

    i liked funny parts, specially the joke: 'agha in kaje!' lol :D

    پاسخحذف
  27. واقعا بسی لذت وافر بردیم.... بسیار نگارش زیبا و دل‌نشینی داشت.

    پاسخحذف
  28. جناب اقای صافاريان عزيز درود,
    با لذت تمام نوشته ی ساده و صميمی شما را خواندم و از صميم قبل ولادت حضرت عيسی را(حالا هر روز که باشد) به شما و خانواده محترمتان و عموم مسيحيان ايران تبريک می گويم و خواهان سالی سرشار از موفقيت و شادکامی برای شما عزيزان می باشم.
    البته بنده در يک خانواده مسلمان شيعه زاده شده ام ولی به عنوان مسلمان هم به حضرت عيسی, پيامبر عشق و محبت و همه ی هموطنان خوب مسيحی علاقه دارم و داريم(منظورم کل خانواده هست).
    اميدوارم که ايران زمين هميشه سرزمين عشق و دوستی و محبت باشد و بماند.
    علی شيرازی

    پاسخحذف
  29. درود.مراسم کریسمس دقیقا کپی برداری کلیسای کاتولیک از مراسم شب یلدای ایرانی که از مذهب مینوی اقتباس شد با این تفاوت که در اروپا درخت سرو نبود و از کاج استفاده کردند.حال مراسم شب یلدای ما کمرنگ شده است.با جهانی شدن نوروز می ترسم تا چند قرن دیگه دنیا نوروز رو جشن بگیره و ایرانی ها فقط نظازهگر باشند!!

    پاسخحذف
  30. اقای صافاریان, از نثر روانتان بسیار لذت بردم. کریسمس را در هر تاریخی که جشن میگیرید به شما تبریک عرض میکنم و امیدوارم که سرزمین ایران همیشه محل دوستی و از هم آموزی ادیان و قومیت های مختلف باشد.

    پاسخحذف
  31. ما ایرانیها هم که به دنبال هر مطلبی میخوایم خودمونو اثبات کنیم. نوروزمونو دیگران به خاطر بی عرضگی ما بردند حالا سر یلدا چونه میزنیم. بیخیال
    برای من که اصفهانیم و در کنار ارامنه اصفهان زندگی میکنم خیلی جالب و بدرد بوخور بود.

    پاسخحذف
  32. hamvatan mohtaram! elate tafavote tarikh in do jashn dar taghvim ghadimi rusi ast ke taghvim Juliani bude ast va badan in taghvim be taghvim Gerigoriani tabdil shode va hame tarikhha ke tebgh on taghvim hesab mishodan alan bekhater hamun jabeja shode and. yand in 6 January fely ke shoma jashn christmas migirid tebgh taghvim ghadimi rusi haman 25 December ast. dar in mored etela daghigh va tarikhi daram garche mosalmanhastam. mitunid dar internet ham search konid va motman shavid. mikhastam faghat tozih bedam.

    پاسخحذف
  33. با این مطلب شما یادم افتاد که به یکی‌ از دوستان ارمنیم تماس بگیرم(البته چند روز دیگه!!!) و کریستمس رو تبریک بگم....همچنین پیشاپیش به شما هم وطن عزیز..

    پاسخحذف
  34. سلام جناب آقای صافاریان
    از طریق یکی از دوستانم با قلم روان و دلنشین شما آشنا شدم
    از خواندن مطلبتان لذت بردم بویژه کلامتان که بسیار نرم و حریرگونه انسان را مجذوب خود نموده و به دنبال جملات بعدی میکشاند، بسیار برایم جالب و دل انگیز بود
    مرسی
    پیشاپیش کریسمس و سال نو را به شما تبریک میگویم و برایتان قشنگترین آرزوها را دارم
    با مهر و سپاس
    ستاره

    پاسخحذف
  35. خیلی زیبا و دلنشین بود
    خوبه که دنیا یک جوری 25 دسامبر رو جشن میگیرند اینطوری یادمان میترا هم زنده مونده، و حضرت عیسی هم یک جشن اختصاصی در 6 ژانویه دارند
    من مسلمان هستم ، اما چون به مراسم و جشنهای زیبا علاقه خاصی دارم به روش خودم کریسمس میگیرم و برای درخت از این کاج های کوچکی که در گلدان هست استفاده میکنم و بعد از کریسمس آن را یا با همان گلدان نگه میدارم یا در باغچه میکارم
    به این ترتیب هم به طبیعت اندک کمکی شده و هم اینکه بوی کاج ما تا سالها باقی میماند

    صبر میکنم تا 6 ژانویه کریسمس را به شما تبریک بگویم...

    پاسخحذف
  36. و البته با دلایل واضحی که خیلی ها می دانند ... تولد عیسی 6 ژانویه هم نیست ...
    اصلا این حول و حوش هم نیست ...


    angeh.a2@gmail.com

    پاسخحذف
  37. سلام و تبريك! (هرچند بي‌موقع!)
    لينك مطلبتان را دوست عزيزي برايم گذاشته‌بود. از خواندنش خيلي لذت بردم. هرچند دلم مي‌خواست همين حالا باقي جزئيات را هم درباره‌ي تزئينات و مراسم بدانم. اميدوارم سال آينده هم دوست عزيز بهم يادآوري كند بيايم اين‌جا.
    داستانتن را هم دوست داشتم. به‌نظر مي‌ايد در كودكي ذهن پويا و چموشي داشته‌ايد!
    و خواندن اين مطلب را هم من بهتان پيشنهاد مي دهم، كه بي‌ارتباط نيست و برمي‌گردد به پرسش يا ابهامي كه خودتان مطرح كرديد.
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A8_%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7
    شاد باشيد.
    تبسم غبيشي

    پاسخحذف
  38. سلام ممنون از مطلب بسیار خوبتان
    جای تان خالی ما هم دیشب در کلیسای اعظم شهر در مراسم کریسمس حضور داشتیم.

    پاسخحذف
  39. سلام آقای صافاریان
    می دونم معذوریت دارید ولی می خواستم اگر امکان داره در یک پست جداگانه یا حداقل در جواب کامنت من بگویید که آیا مسیحیان ساکن ایران هم (ارمنی، آسوری یا ...) مانند اکثر مسلمانان ایرانی اسیر خرافات مذهبی هستند یا مانند اکثر مسیحیان کشورهای غربی ذهنیتی باز دارند؟ آیا هنوز سخنان کلیسا رو روشنگر زندگیشان می دانند یا چنانچه تناقضی با حقوق بشر و یافته های علمی داشته باشد آنرا نادیده می گیرند؟ طرز فکرشان در مورد سیاست چیست؟ آیا به سکولاریسم اعتقاد دارند؟

    پیشاپیش آغاز سال نوی میلادی رو به شما تبریک می گویم

    پاسخحذف
  40. "و البته با دلایل واضحی که خیلی ها می دانند ... تولد عیسی 6 ژانویه هم نیست ...
    اصلا این حول و حوش هم نیست ..."

    به قول دوستان، «هاااان، از اون نظر؟»... اونطوری که باید ثابت کنیم اصلا هست یا نیست!

    بعله، ممکنه 26 ژوئن راست تر باشه.

    پاسخحذف
  41. سلام بر همه هم میهنان ارمنی عزیز
    من میلاد حضرت عیسی را به همه شما تبریک میگم . شاد و موفق و سلامت باشید.
    علیرضا گلپایگانی
    ناظم مدرسه مریم در سال 1361

    پاسخحذف
  42. روبرت عزيز ممنون .واقعن از خوندنش لذت بردم.
    نازي

    پاسخحذف
  43. عالی بود! مرسی..
    خیلی از ابهاماتم برطرف شد!!

    پاسخحذف
  44. سلام

    خیلی جالب بود ممنون

    ای کاش اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چرا تولد حضرت

    عیسی مسیح (ع) , روز اول سال نیست میگفتید.

    پاسخحذف
  45. سلام
    مطلبتان خیلی صمیمی و آموزنده بود. کلی هم به اون جوکی که گفتین خندیدم! امیدوارم شادی همراه شما و خانواده گرامی شما در این سال جدید باشد.

    پاسخحذف
  46. آسوری‌ها و ارمنی‌ها هر دو مسیحی‌اند. ارمنی و آسوری، به زبان و هویت‌ قومی آن‌ها اشاره دارد. حالا لابد می‌گویید «فرق ارمنی و آسوری چیست؟» همان که گفتم، این ها دو گروه قومی هستند که هر دو مسیحی‌اند. مثل ایرانی و عرب و که هر دو مسلمان‌اند.

    neveshteye jelebi bud.
    Irani rabti be ghovmiyat, etnicitet, nadareh var asori o armani o mosalmon o zartoshti og lor og ........hame mitonan irani bashan.
    Be sahme khodam zadrooze Isa Masih ro be armanihaye donya be vijegh dar Iran , pishapish tabrik migam

    پاسخحذف
  47. بسیار آموزنده بود. سپاسگزارم از نوشته ی زیبایتان و کریسمس را پیشاپیش به شما تبریک عرض می کنم. باشد که سالی شاد و سبز داشته باشید.
    V

    پاسخحذف
  48. سلام، مطالب جالبی بود لذت بردم خصوصا قصه خریدن درخت کاج آن زن ومرد- کریسمس مبارک - سونیا از تهران

    پاسخحذف
  49. سلام و تبریک بابت کریسمس!!! :)
    قشنگ ترین مطلبی ست که تا به حال از شما خوانده ام! ای کاش در این زمینه مستندی می ساختید، حتماً دیدنی خواهد شد
    اردتمند
    علا محسنی

    پاسخحذف
  50. سلام
    منهم پیشاپیش به شما تبریک می گم. من با این که دین را کلا مخرب و مضر دیده ام و اصالتا مسلمان هستم ولی اعتقاد دارم اگر قراره آدم مذهبی داشته باشد مسیحیت بهتر از مسلمانی است.

    پاسخحذف
  51. Anyway, merry xmas for all christians.(both groups u mentioned)
    Hadi .

    پاسخحذف
  52. چطوری ربرت!مطلبت خوب و آموزنده بود. راستی 25 دسامبر یادم رفت بهت زنگ بزنم و کریمس را به تو و آروارت تبریک بگم! پوزش مرا بپذیرید!

    پاسخحذف
  53. متنتون رو از توی گودر خوندم ، تموم که شد برگشتم و یه نگاهی به حجم مطلب انداختم و با خودم گفتم : "اینهمه خوندم ؟"

    مطلب جالبی بود و به خیلی از سوالات من پیرامون سال نوی مسیحی جواب داد !

    در ضمن عید شما پیشاپیش مبارک ، به سبک ایرانی ها : صد سال به از این سال ها !!!

    پاسخحذف
  54. سال نو مبارک و کریسمی رو پیشاپش تبریک می گم به شما و همه ی ارمنی های هموطن عزیز

    همچنین کریمس گذشته رو هم به همه ی آشوری ها و همه ی مسیحیان ایران تبریک میگم

    پیروز باشید

    پاسخحذف
  55. سلام. آقا من دقيقا توي روزش تبريك گفتم. البته مطلبتون را 24 دسامبر ديدم. ولي صبر كردم تا امروز تبريك بگم. كريسمستون مبارك. انشاءالله سالي سرشار از خوشي و شادكامي پيش رو داشته باشيد.
    ورشابي

    پاسخحذف
  56. آقاي صافاريان سلام و درود
    من امروز مطلبتون رو خوندم. متاسفانه از روز عيدتون گذشته، اما بازهم تبريك گفتنش خالي از لطف نيست.
    كريسمس مبارك...
    به اميد روزهاي پر از شادي براي شما و خانواده...

    پاسخحذف
  57. با تشكر از شما بابت مطلب آموزندتون... سال نوي مسيحي بر شما خجسته باد. سالي پر بار و سعادت را براي همه ايرانيان آرزو ميكنم.. به اميد ايراني براي همه ايرانيان

    پاسخحذف
  58. چه متن زیبایی بود...چه حس خوبی داشت خواندن مطلب شما...همیشه دلم میخواست چند دوست ارمنی داشته باشم...چون از دوران کودکی ازشان خاطرات بسیار خوب دارم...سه راه ارامنه...همیشه محله خوشی ها بازی ها و چیپس و اساباب بازی فروشی های بزرگ بود برای من...همیشه در ذهنم مردم مهربان و خنده رو و دوست داشتنی بوده اند این هموطنان ارمنی...اگرچه به واسطه اینکه در ایران نیستم دوستان مسیحی زیاد دارم ولی متاسفانه هنوز شانس داشتن دوست ارمنی نصیبم نشده...پیشاپیش سال نو و کریسمسی که هنوز نرسیده! را به شما تبریک میگویم
    به امید روزهای بهتر سرشار از صلح و آرامش و شادی برای همه

    پاسخحذف
  59. بسیار دوست داشتم . آنقدر که با اینکه سرانه مطالعه من یک خط در سال است! یادداشت شما را دو بار خواندم.
    ممنون.

    پاسخحذف
  60. درود
    من دوستان نزدیک ارمنی زیادی دارم میدونستم کریسمس نزد ارامنه چند روزی پس از ژانویه است اما دقیقا نمیدونستم که روز ششم ژانویه است از این اطلاع رسانی شما سپاسگزارم عاشق ودوستدار ارامنه هستم مردمی با فرهنک بالا و خوب وبلاگ شما را به فیوریتم اد کردم همیشه به ان سر خواهم زد

    پاسخحذف
  61. ممنون از اطلاعات خوبی که دادین. راستی چرا بجای بریدن درختهای کاج درخت رو داخل یک سطل بزرگ پرورش نمیدن تا هم از بوی خوبش استفاده بشه و هم میشه بعد از مراسمتون بجای دور ریختن درخت اونرو توی باغچه یا طبیعت کاشت. البته نمیدونم این فکر چقدر عملی باشه.
    در هر صورت عید مبارک :) و انشالله درخت شما به امید امام زمان کاج نباشه :)

    پاسخحذف
  62. به هر حال کریسمس مبارک باشد جالب بود مخصوصا این که کاجه !

    پاسخحذف
  63. سپاس روبرت عزیز
    مطلب زیبائی نگاشتی که خواندنش روح را جلا میدهد .من هم بعنوان یک هموطن ایرانی ،پیشاپیش سال نو را به شما تبریک عرض میکنم و روزگاری را آرزو میکنم که چنین مطالب ارزشمندی در تلوزیون ملیمان برای ایرانیان ناآشنا از فرهنگ هموطنانشان ، منعکس گردد.

    پاسخحذف
  64. سلام بر شما
    پیشاپیش عید شما مبارک باشد. تا آنجا که من میدونم جشن کریسمس توسط ژرمن های آریایی به اروپا برده شد ابتدا کلیسا در مقابل این جشن ایستادگی کرد اما چون مردم آن را دوست داشتند و برای خلاصی از دست دعوای بین مردم و کلیسا، به علت اینکه میلاد حضرت مسیح به آن نزدیک بود، آن را روز جشن و عید گذاردند که مورد قبول عموم واقع شد. رسم جشن شب یلدا هم که به علت پیروزی نور بر تاریکی و افزایش طول روز و کاهش زمان شب گرفته میشد.
    به هر حال من همه عزیزان چه گریگوری، کاتولیک، پروتستان و ارتودکس و ... را دوست دارم و به عنوان یک مسلمان برای همه آرزوی جشن و شادی دارم، شما هم کمتر غر بزن با بچه ها خوش باش بزن برقص تا غمهای دنیا در مقابل شادیها زانو بزنه.
    دوستتون دارم کریسمس مبارک

    پاسخحذف
  65. خوش به حال خودتون که دینتون در سیاست دخالتی نداره و با دلی شاد در کلیسا جمع میشید و سال جدیدتون رو برگزار میکنید و از بودن در عبادتگاهها دچار حال تهوع نمیشین. ما مسلمونها که دیگه دل خوشی از دین نداریم.

    پاسخحذف
  66. درود بر روبرت صفاریان (یا همان صافاریان خودتان)
    از طریق بالاترین و تصادفی مطلب شما را دیدم و خواندم. خیلی جالب و زیبا بود. پر از نکته و لطیف به رنگ کریسمس!
    سال نو میلادی بر شما و خانواده محترم و همه مسیحیان مبارک باد.
    یک خداگرای بی دین از شیراز

    پاسخحذف
  67. در پاسخ به دوست عزیزی که گفته اند: «جشن کریسمس توسط ژرمن های آریایی به اروپا برده شد ابتدا کلیسا در مقابل این جشن ایستادگی کرد...»
    این سخن جنابعالی را من به شکل دیگری بسط می دهم: جشن کریسمس یا زادروز عیسی مسیح برگرفته از سالروز تولد مهر (پیامبر ایرانی) و دقیقاً مطابق با 25دسامبر است. تا 400 سال بعد از میلاد مسیح، هنوز نه اجیلی وجود داشت و نه کسی از تولد عیسی خبر داشت. تا 400سال بعد از میلاد، آیینی که بر اروپا حاکم بود، آیین مهر بود که هنوز نیز در بیشتر کشورهای آلمانی زبان آثار آن یا مهرابه ها پیداست. اما مسیحیت با استفاده از منابع ایرانی، 25دسامبر را با نفع خود مصادره کرد و توانست با شبیه سازی تولد عیسی و مهر، مسیحیت را بر کرسی بنشاند و آیین مهر را رفته رفته به بوته فراموشی بسپارد. جالب اینجاست که روزهای هفته آنها نیز برگرفته از روزهای هفته در آیین مهر است. به عنوان مثال، روز یکشنبه به نام روز خورشید یا همان مهر، در بین مهری ها تعطیل بوده و دقیقاً همین روز تحت عنوان «سان دی» (روز خورشید) در بین اروپایی ها می ماند و تعطیل اعلام می شوند. همچنانکه مهری ها به دوشنبه «روز ماه» می گفته اند که هم اکنون نیز به عنوان «مون دی» شناخته می شود.
    کلیسا تا آن تاریخ چیزی به نام جشن نداشت و این را از ایرانیان مهری یاد گرفت. آنها ابتدا مخالف این جشن بودند ولی بعد که دیدند می توان از آن برای پیشبرد مسیحیت استفاده کرد، آن را پذیرفتند. و در گذر زمان همان اتفاقی افتاد که در بالا به آن اشاره کردم.
    برای اطلاعات بیشتر در ابن باره، می توانید به کتاب «تولدی دیگر« نوشته زنده یاد دکتر شجاع الدین شفا مراجعه فرمایید. دکتر شفا در این کتاب تمام منابع خود را ذکر کرده است.

    پاسخحذف
  68. پس نتیجه میگیریم که آقای صافاریان عزیز، کریسمس مبارک! (-;

    پاسخحذف
  69. ( حالا لابد می‌گویید «فرق ارمنی و آسوری چیست؟» همان که گفتم، این ها دو گروه قومی هستند که هر دو مسیحی‌اند. مثل ایرانی و عرب که هر دو مسلمان‌اند. )
    بهتر نبود می گفتید شیعه و سنی هر دو مسلمان هستند؟ چون اولاً همهء ایرانیها مسلمان نیستند . ثانیاً اعراب،ایرانی نیستند.

    پاسخحذف
  70. اول از همه ممنون...من که خودم یک ایرانی ارمنی هستم از چندی پیش دیگه به اینکه توضیح بدم میگذرم و تشکر می کنم وقتی کریستمس تبریک میگن.
    میخاستم توضیح بدم که:
    هیچکس تولد عیسی رو نمیدون دقیقا کی بوده چون سالها این جشن برای مسیحی ها مهم نبوده و در عوض عید پاک مهمترین جشن به حساب میاد
    از این قضیه بگذریم تولدعیسی رو از روی تولد یهیی تعمید دهنده که خود یک داستان دیگست برای نقش این فرد در دین مسیحیت. مریم مقدس با عیسی یک هفته باردار بوده(طبق انجیل)بعد با محاسبات پزشکی که یک کودک نه ماه بدنیا مییاد حساب کردن که 5 یا 6 ژانویه میشه تولد تقریبی عیسی که وقتی ارمنیها 24 سال قبل از اینکه رم دین رسمی رو مسیحیت اعلام کنه ارمنی ها مسیحی میشن ولی رمیها ان موقع میتراییست بودن و 25 دسامبر تولد میترا خدای روشنایی بود و کنستانتین پادشاه رم هر کاری کرد که مردم ایین میترایست یادشون بره نتونست و مردم به تولد میترا که 25 دسامبر بود اهمیت بیشتری میدادن تا 6 ژانویه چون قرن ها پدرانشون اون روز جشن میگرفتن برای همین کنستانتین تاریخ تولد عیسی رو به 25 دسامبر تغییر داد و معابد میترا رو به کلیسا تغییر داد مثلا شمع روشن کردن از ایین میتراییست بود که وارد مسیحیت شد که این کار باعث شد مردم کریستمس بگیرن و کم کم مسیحی بشون
    در مورد غذا اون شب باید بگم که ماهی مهمترین نقش داره چون بعد از اینکه عیسی مثلوب میشه یا هر چی و اوضاع برای نو مسیحیها و هواریون سخت میشه برای شناسایی مسیحیها غذای مهمانی و تجمعشان ماهی مصرف میشد که همدیگرو بشناسن که کم کم به ثنبل مسیحیت اضافه میشه و در جشنهای مهم مسیحیان مصرف میشه مثل کریستمس و عید پاک

    ممنون

    http://www.facebook.com/kasokhashak?sk=wall&notif_t=wall

    پاسخحذف
  71. مطلب بسیار خوب و آموزنده ای بود با تاخیر بسیار زیاد نوئل مبارک، سال نو مبارک.

    پاسخحذف
  72. سلام دوست من
    فکر میکنم خودم مستقیماً نزدیک یه 10 تا دوست ارمنی دارم و پدرم هم بدلیل اینکه شغلش تراشکاری بوده و هست دوستان ارمنی زیادی داشت و اتفاقاً ارمنی هم خوب صحبت میکرد... این نکته رو همیشه به ما گوشزد میکردند ولی من اتفاقاً همیشه رعایتش نمیکردم :)
    همیشه پیروز و برقرار باشید و هرروزتان پر از عطر جشن و شادی

    پاسخحذف
  73. با سلام در رابطه با علت انتخاب اول ژانویه برای شروع سال میلادی شاید سردی هوا و تعطیلی اجباری مناطق سرد سیر در این ایام بی تاثیر نباشد

    پاسخحذف
  74. اصلا برای چی باید به ارمنی ها تبریک گفت؟ ارمنی ها به خاطر ریختن خون هزاران نفر ترک در آزربایجان قاتل هستند حالا به قاتلین ملت خودمون تبریک هم باید بگییم ؟
    تک تک ارمنی ها رو فردا واسه تمام ادم هائی که خونشون رو ریختن از ایران بیرون می کنیم یا حلق آویز میکنیم
    مرگ بر ارمنی

    پاسخحذف
  75. ارمنی کثیف جاسوس روس هستش باید همشون رو از بین برد مارد قحبه ها رو

    پاسخحذف
  76. چه جالبه یه عده اینجا دارن کون ارمنی ها رو می لیسن بدبخت ها این ارمنی ها از آلت روس ها آویزان هستند و مزدوران بدبختی هستند که بی جیره و مواجب اینجا کار اسوسی و خیانت به ایران رو انجام می دن به این حیوانات نباید بها داد تف تو شرفتون که اینقدر اینجا دارین خایه یه ارمنی رو می مالین خاک بر سرتون چی گیرتون می آد ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شخصیت خودتونو با لحن نوشتنت نشون دادی دیگه لازم نیست جوابتو بدیم

      حذف
  77. kambiz :باز این کثافات های بسیجی سر و کله شان پیدا شد تا به هموطن های مسیحی ما بد و بیرا بگویند .دوستان مسیحی به کوری چشم بعضی ها هزار تبریک،خوش باشید .

    پاسخحذف
  78. معلومه این فرد ناشناس بی ادب ترکه . بابا دست بردار از این دعوای کودکانه ترک و ارمنی. ما همه ایرانی هستیم و هموطن.
    تا امثال اینها هستن دیکتاتوری هم تو این مملکت هست ...

    پاسخحذف
  79. اینا پان ترک هستن یه مشت افراطی. بسیجی هم نیستن آشوب طلب و مزدورن.

    پاسخحذف
  80. ساده ، بی آلایش ، و خوب و خودمانی بود . پیشاپیش بشما تبریک میگویم ، البته کرسیمس را !

    پاسخحذف
  81. سلام عید شما مبارک سال خوب و خوش همراه با سلامتی برای شما ارزومندم

    پاسخحذف
  82. همه متن یه طرف، داستان تهش یه طرف.
    حس میکنم تحت تاثیر فرهنگ اسلامی تو اون سنین به عذاداری فکر میکردین.

    پاسخحذف